Om att ta betalt

Såg en dokumentär om Sveriges teaterdirektörer igår. En mycket bra sådan. Enkelt uttryckt handlade dokumentären om att många teaterdirektörer väljer att regissera/skådespela och på andra sätt vara involverade i produktioner på den teater där de är direktörer. Ingen motsättning egentligen, så länge som den ytterligare sysselsättningen inte går ut över direktörsuppdraget MEN fullt så enkelt var det ju givetvis inte… Många av dessa teaterdirektörer har valt att ta ut extra betalt för allt jobb de gjort i form av regissörs- och skådespelaruppdrag. Ett jobb som om i varje fall inte hela tiden, så i varje fall en del av tiden borde gå ut över direktörsuppdraget.
Frågan som då infinner sig är varför. För att de kan?
För några år sedan skrev jag och regisserade en julpjäs med en årskurs fem i Järfälla. Otroligt kul och givande! Enligt vissa teaterdirektörer borde jag då alltså rimligen utöver min lärarlön ha fått betalt för manusskrivande och för mitt regijobb. Hade i och för sig varit skoj, men någonting i mig säger mig att det är fel. Möjligen om jag bara kunde ha utfört detta jobb kvällstid så skulle jag ha haft extra betalt, men annars…nej.
Se dokumentären och bilda dig en egen uppfattning!

Lämna en kommentar

Filed under Intressant, Kultur, Personligt

Kommentera

