Slumpen är ingen tillfällighet

slumpen.jpgMånpocket har börjat ge ut pockets med underrubriken ”Fakta”. Av en slump (eller synkronicitet som Cederquist skulle ha sagt) hittade jag denna bok i kökspersonalens lunchrum på Skälbyskolan. Samma kväll beställde jag den från Adlibris.
Till skillnad från mycket annan faktalitteratur jag läst är ”Slumpen är ingen tillfällighet” en lätt och luftig skapelse. Jan Cederquist blandar friskt mellan fakta och historier ur verkliga livet och han gör det bra.
Tankarna om synkronicitet tycker jag är spännande, även om skeptikern inom mig ibland slår till bromsen och tycker att Cederquist drar på för stora växlar. Men, men. Det är spännande, bildande och roande.

Lämna en kommentar

Filed under Läsning

Kommentera

